Salgs- og leveringsbetingelser
1 Anvendelse
1.1 Anvendelse. Almindelige salgs- og leveringsbetingelser (”Betingelserne”) gælder for alle aftaler med JEMA LIFT A/S, CVR-nummer 19803643 , (”Sælger”) salg og levering af produkter, reservedele og tilknyttede ydelser til erhvervskunder (”Kunden”).
2 Aftalegrundlag
2.1 Aftalegrundlag. Betingelserne udgør sammen med Sælgers tilbud og ordrebekræftelser det samlede aftalegrundlag om Sælgers salg og levering af produkter, reservedele og tilknyttede ydelser til kunden (”Aftalegrundlaget”). Kundens indkøbsbetingelser trykt på ordrer eller på anden måde meddelt til Sælger udgør ikke en del af Aftalegrundlaget.
2.2 Ændringer og tillæg. Ændringer af og tillæg til Aftalegrundlaget er kun gældende, hvis parterne har aftalt dem skriftligt med underskrift.
2.3 Juridisk status. Hver af parterne skal straks give medkontrahenten underretning, hvis parten ændrer status som juridisk person, tages under konkurs- eller rekonstruktionsbehandling eller frivillig likvidation.
3 Pris og betaling
3.1 Pris. Prisen for produkter, reservedele og tilknyttede ydelser følger Sælgers gældende prisliste på det tidspunkt, hvor Sælger bekræfter kundens ordre, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt. Alle priser er eksklusive moms. Fragt og emballering er ikke inkluderet i priserne og afregnes særskilt. Sælger forbeholder sig retten til at justere priser i tilfælde af stigning i omkostninger uden for Sælgers rimelige kontrol, såsom valutakurser, told eller ekstraordinære stigninger i råvarepriser, efter udstedelse af Sælgers ordrebekræftelse.
3.2 Betaling. Kunden skal betale alle fakturaer for produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser netto kontant ved levering, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt.
3.3 Rente. Hvis kunden undlader at betale en faktura for produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser rettidigt af årsager, som Sælger er uden ansvar for, har Sælger ret til rente af det forfaldne beløb på 2 % pr. måned fra forfaldstid og til betaling sker.
3.4 Ejendomsforbehold. Sælger bevarer ejendomsretten til det solgte, indtil hele købesummen med tillæg af alle omkostninger og renter er betalt.
4 Tilbud, ordrer og ordrebekræftelser
4.1 Tilbud. Sælgers tilbud er gældende i 30 dage fra den dato, tilbuddet er dateret, medmindre andet fremgår af tilbuddet. Accept af tilbud, der er Sælger i hænde efter acceptfristens udløb, er ikke bindende for Sælger, medmindre Sælger meddeler kunden andet.
4.2 Ændring af ordrer. Kunden kan ikke ændre en afgivet ordre på produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser uden Sælgers skriftlige accept.
4.3 Uoverensstemmende vilkår. Hvis Sælgers bekræftelse af en ordre på produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser ikke stemmer overens med kundens ordre eller Aftalegrundlaget, og kunden ikke ønsker at acceptere de uoverensstemmende vilkår, skal kunden meddele det til Sælger skriftligt senest 5 arbejdsdage efter modtagelse af ordrebekræftelsen. I modsat fald er kunden bundet af ordrebekræftelsen.
5 Levering
5.1 Leveringsbetingelse. Medmindre andet er aftalt skriftligt, leveres alle solgte produkter og reservedele ab fabrik / Ex Works (Incoterms 2020).
5.2 Leveringstid. Sælger leverer alle solgte produkter, reservedele og tilknyttede ydelser til den tid, der fremgår af Sælgers ordrebekræftelse. Sælger har ret til at levere før den aftalte leveringstid, medmindre parterne har aftalt andet.
5.3 Undersøgelse. Kunden skal undersøge alle produkter, reservedele og tilknyttede ydelser ved leveringen. Hvis kunden opdager en fejl eller mangel, som kunden ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddeles skriftligt til Sælger. Hvis en fejl eller mangel, som kunden opdager eller burde have opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til Sælger, kan den ikke senere gøres gældende.
5.4 Montage. Køber er ansvarlig for, at arbejdsforhold og grubestørrelse er som aftalt. Målene på gruben skal stemme overens med fremsendte tegningsmateriale fra Sælger. Sælger tilbyder én opmåling før produktion. Yderligere opmålinger faktureres efter forbrugt tid. Forgæves kørsel i forbindelse med montage faktureres til forbrugt tid. Det vil minimum være 7.500 kr. + moms.
5.5 Opstillingskontrol. Opstillingskontrol i forbindelse med løftebord, der flytter personer er ikke inkluderet i prisen.
6 Forsinket levering
6.1 Meddelelse. Hvis Sælger forventer en forsinkelse i leveringen af produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser, informerer Sælger kunden om det og oplyser samtidig årsagen til forsinkelsen og ny forventet leveringstid.
6.2 Ophævelse. Hvis Sælger undlader at levere produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser senest 10 arbejdsdage efter den aftalte leveringstid af årsager, som kunden er uden ansvar for, kan kunden ophæve den eller de ordrer, der er berørt af forsinkelsen, uden varsel ved skriftlig meddelelse til Sælger. Kunden har ikke andre rettigheder i anledning af forsinket levering.
6.3 Force Majeure. Enhver leverance er med forbehold for mislighold som følge af strejke, brand, lockout, krig, mobilisering, rekvisitioner, beslaglæggelse, valutarestriktioner, opstand og uro, mangel på transport, generel knaphed på varer, begrænsninger med hensyn til energi eller mangler eller forsinkelser i leverancer fra en underleverandør/leverandør, der skyldes force majeure.
7 Returvarer
7.1 Returvarer. JEMA LIFT A/S’ varer er specialfremstillet. De tages ikke retur.
8 Garanti
8.1 Garanti. Sælger garanterer, at produkter, reservedele og tilknyttede ydelser er fri for væsentlige fejl og mangler i design, materialer og udførelse i 12 måneder efter leveringen. For dele, der udskiftes under garanti, udgør garantiperioden 6 måneder fra udskiftningen, dog maksimalt 12 måneder fra oprindelig levering. Ved X-model løfteborde for intensiv brug er garantiperioden 4 mdr. fra leveringsdato. Ved L-model importborde er garantiperioden 4 mdr. fra leveringsdato. Garantien er er betinget af, at JEMA LIFT A/S’ garantibestemmelser og krav om service er overholdt. Der ydes 4 måneders garanti på reparationer.
8.2 Undtagelser. Sælgers garanti omfatter ikke sliddele og fejl eller mangler, der skyldes: (i) almindelig slitage, (ii) opbevaring, installation, brug eller vedligeholdelse i strid med Sælgers instruktioner eller almindelig praksis, (iii) reparation eller ændring udført af andre end Sælger, og (iv) andre forhold, som Sælger er uden ansvar for.
8.3 Meddelelse. Hvis kunden opdager en fejl eller mangel i garantiperioden, som kunden ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddeles skriftligt til Sælger. Hvis en fejl eller mangel, som kunden opdager eller burde have opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til Sælger, kan den ikke senere gøres gældende. Kunden skal give Sælger de oplysninger om en meddelt fejl eller mangel, som Sælger beder om.
8.4 Undersøgelse. Inden rimelig tid efter at Sælger har modtaget meddelelse fra kunden om en fejl eller mangel og undersøgt kravet, meddeler Sælger kunden, om fejlen eller manglen er omfattet af garanti. Kunden skal efter anmodning sende defekte dele til Sælger. Kunden bærer omkostningerne ved og risikoen for dele under transport til Sælger. Sælger bærer omkostningerne ved og risikoen for dele under transport til kunden, hvis fejlen eller manglen er omfattet af garanti.
8.5 Afhjælpning. Inden rimelig tid efter at Sælger har afgivet meddelelse til kunden efter pkt. 8.4 om, at en fejl eller mangel er omfattet af garanti, afhjælper Sælger fejlen eller manglen ved at: (i) udskifte eller reparere defekte dele. (ii) sende dele til kunden med henblik på kundens egen udskiftning eller reparation. Eventuelle udgifter for Kunden til af- eller påmontering af ny eller repareret del er Sælger uvedkommen. (iii) reparation hos Køber. JEMA LIFT A/S afholder ikke rejseudgifter, hotelophold eller andre rejseomkostninger i forbindelse med afhjælpning.
8.6 Ophævelse. Reklamationer over mangler og / eller ikke kompatible varer giver hverken Køber ret til at ophæve købsaftalen, ret til prisnedsættelse eller til at kræve skadeserstatning.
9 Ansvar
9.1 Produktansvar. Sælger er ansvarlig for produktansvar med hensyn til leverede produkter og reservedele, i det omfang et sådant ansvar følger af ufravigelig lovgivning. Kunden skal skadesløsholde Sælger, i det omfang Sælger måtte ifalde produktansvar herudover. Sælger er ikke ansvarlig på skade forvoldt af materiellet:
a. På fast ejendom eller løsøre, som indtræder medens materiellet er i Kundens besiddelse.
b. På produkter, der er fremstillet af Kunden, eller på produkter, hvori disse indgår, eller for skade på fast ejendom eller løsøre, som disse produkter forårsager.
Sælger og Kunden er gensidig forpligtet til at lade sig sagsøge ved den domstol eller voldgiftsret, som behandler erstatningskrav, der er rejst mod en af dem på grundlag af en skade, som menes forårsaget af Sælgers produkter.
9.2 Ansvarsbegrænsning. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget kan Sælgers ansvar over for kunden ikke pr. kalenderår samlet overstige DKK 10.000.000,-. Ansvarsbegrænsningen gælder ikke, hvis Sælger har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.
9.3 Indirekte tab. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er Sælger ikke ansvarlig over for kunden for indirekte tab, herunder tab af produktion, salg, fortjeneste, tid eller goodwill, medmindre det er forårsaget forsætligt eller groft uagtsomt.
9.4 Force majeure. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er Sælger ikke ansvarlig over for kunden for manglende opfyldelse af forpligtelser, som kan henhøres til force majeure. Ansvarsfriheden består, så længe force majeure består. Som force majeure anses forhold, der er uden for Sælgers kontrol, og som Sælger ikke burde have forudset ved aftalens indgåelse. Eksempler på force majeure er usædvanlige naturforhold, krig, terror, brand, oversvømmelse, hærværk og arbejdsstridigheder.
10 Immaterielle rettigheder
10.1 Ejendomsret. Den fulde ejendomsret til alle immaterielle rettigheder vedrørende produkter, reservedele og tilknyttede ydelser, herunder patenter, design, varemærker og ophavsrettigheder, tilhører Sælger.
11 Fortrolighed
11.1 Videregivelse og brug. Kunden må ikke viderebringe eller bruge eller sætte andre i stand til at bruge Sælgers erhvervshemmeligheder eller andre oplysninger uanset art, som ikke er offentligt tilgængelige.
11.2 Beskyttelse. Kunden må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over Sælgers fortrolige oplysninger som beskrevet i pkt. 11.1. Kunden skal omgås og opbevare oplysningerne forsvarligt for at undgå, at de utilsigtet kommer til andres kundskab.
11.3 Varighed. Kundens forpligtelser efter pkt. 11.1-11.2 gælder under parternes samhandel og uden tidsbegrænsning efter samhandlens ophør uanset årsagen til ophøret.
12 Behandling af personhenførbare oplysninger
12.1 Behandling. Sælger behandler personoplysninger under behørig iagttagelse af databeskyttelsesforordningen og -loven. Oplysninger om Kundens navn, e-mail, telefonnummer, mv. benyttes alene i forbindelse med Kundens bestilling og kommunikation med Kunden.
12.2 Den registreredes rettigheder. Sælger efterlever de registreredes rettigheder (bla. ret til indsigt, berigtigelse, sletning, begrænsning af behandling, indsigelse, dataportabilitet, klage og ret til ikke at være genstand for en afgørelse, der alene er baseret på automatisk behandling, herunder profilering).
12.3 Opbevaring og videregivelse. Sælger opbevarer oplysningerne så længe, det er nødvendigt for det formål, hvortil oplysningerne behandles. Sælger hverken videregiver, sælger eller på anden måde overdrager oplysninger til tredjemand, medmindre Kunden har givet accept.
12.4 Kontakt. Ønsker Kunden oplysninger om, hvilke data der bliver behandlet, at få data slettet eller korrigeret, kan Kunden kontakte administrationen på mail jema@jema.as.
13 Gældende ret og værneting
13.1 Gældende ret. Parternes samhandel er i alle henseender underlagt dansk ret.
13.2 Værneting. Enhver tvist, som måtte opstå i forbindelse med parternes samhandel, skal afgøres ved en dansk domstol.
Sahl, 08.07.2025